پوست چرب, پوست خشک

پوست چرب بهتره یا خشک

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پوست چرب بهتره یا خشک؟ معمولا همه افراد دارای نوع پوست خاصی هستند که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. پوست چرب و خشک دو نوع پوستی هستند که در اکثر افراد یافت می‌شود. این نوع پوست‌ها به مراقبت خاصی نیاز دارند و باید از محصولات مراقبت پوستی مناسب آن‌ها استفاده کرد تا به خوبی نگهداری شوند. پوست‌های چرب و خشک هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که باعث می‌شود درباره این که کدام پوست بهتر است آن‌ها را مقایسه کنید. در ادامه این مقاله از راسن به بررسی ویژگی‌های هر کدام از پوست‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت پوست چرب و خشک در چیست؟

برای این که بفهمید پوست چرب بهتره یا خشک، بهتر است که در ابتدا تفاوت این دو را بررسی کنیم. برخی از تفاوت‌های این دو به شرح زیر هستند:

پوست چرب

غدد چربی در لایه‌های پوست قرار دارند تا رطوبت موردنیاز پوست را برای پر نشان دادن پوست و الاستیسیته فراهم کنند. با این حال، گاهی اوقات این غدد می‌توانند چربی بیش از حد تولید کنند و در نتیجه پوست را چرب کنند. داشتن پوست چرب می‌تواند ژنتیکی باشد، اما معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بدن تحت یک رویداد هورمونی مانند بارداری، قاعدگی یا بلوغ قرار می‌گیرد.

اگر به افرادی که پوست چرب دارند دقت کنید، متوجه می‌شوید که درخشش طبیعی روی لایه سطحی آن دارند که این درخشش در اثر ایجاد روغن‌های طبیعی یا سبوم در روی پوست خواهد بود.

پوست خشک

پوست خشک معمولا رطوبت کمتری نسبت به پوست‌های نرمال دارد. اگر به ساختار پوست دقت کنید، ترکیبی از لیپیدها و پروتئین خواهید دید که شبکه نگهدارنده از رطوبت را تشکیل می‌دهند. اگر این ساختار تحت شرایط خاصی آسیب ببیند، پوست برای حفظ آب تلاش می‌کند و کم آب و دهیدراته می‌شود. در اثر این اتفاق پوست خشک شده و می‌تواند پوسته پوسته شود. در این صورت نسبت به دیگر پوست‌ها به مراقبت بیشتری نیاز خواهد داشت.

در فصل‌های پاییز و زمستان پوست خشک به مرطوب کردن زیادی نیاز دارد. افراد دارای پوست خشک سریع‌تر از افراد دارای پوست چرب پیر می‌شوند. از مزایای این نوع پوست می‌توان به امکان بروز آکنه کمتر اشاره کرد. سلول‌های مرده پوست در لایه بالایی پوست خشک ظاهر می‌شوند. برای جلوگیری از ایجاد سلول‌های مرده یا پوسته پوسته شدن پوست، افراد می‌توانند از محصولات مبتنی بر روغن استفاده کنند. همه افرادی که پوست خشک دارند باید روزانه از آبرسان ها و مرطوب کننده استفاده کنند تا از خشکی بیشتر پوست جلوگیری کنند.

فواید پوست چرب چیست و چه مزایایی در سنین بالاتر دارد؟

هنگامی که آرایش می‌کنید، ممکن است پوست چرب چندان خوب به نظر نرسد. اما پوستی که غدد چربی زیادی دارد، علاوه بر چرب شدن بیش از حد می‌تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. از مزایای پوست چرب می‌توان به انعطاف پذیری بیشتر اشاره کرد. سایر مزایای مهم پوست چرب:

  • محافظت بیشتر در برابر آفتاب: روغنی که پوست شما تولید می‌کند حاوی ویتامین E است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. مولکول‌های ویتامین E می‌توانند برخی از اشعه‌های UV را جذب کنند.
  • ضخامت بیشتر: پوست چرب معمولا از ضخامت بیشتری برخوردار بوده و صاف‌تر به نظر می‌رسد. ممکن است چربی موجود در پوست به تنهایی برای جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک کافی نباشند، اما غدد موجود فعال مزیت دیگری دارند که می‌تواند به صاف نگه داشتن پوست کمک کند. افرادی که پوست چرب‌تری دارند غددهای روی صورت معمولا چربی بیشتری تولید می‌کنند. این کار به ضخیم شدن پوست کمک فراوانی می‌کند.
  • مقاومت پوست چرب در برابر چین‌وچروک: چین و چروک‌ها در نواحی دارای غدد چربی کمتر به وجود می‌آیند و کم عمق تر هستند. همه نواحی صورت از نظر میزان چربی با یکدیگر برابر نیستند و تنها داشتن چربی به این معنی نیست که علائم پیری ظاهر نمی‌شوند.
  • استفاده از محصولات به مقدار کم: پوست‌های چرب نسبت به دیگر پوست‌ها به مقادیر کمتری محصولات مراقبت پوستی نیاز دارند. افرادی که پوستی خشکی دارند باید به طور مداوم از محصولات استفاده کنند تا رطوبت موردنیاز پوستشان را تامین کنند. محصولات مناسب پوست چرب فقط به کنترل چربی و تامین رطوبت مورد نیاز پوست می‌پردازند.

روش تشخیص پوست چرب از خشک

هر عامل داخلی و خارجی می‌تواند روی پوست ما تاثیر بگذارد و آن را تغییر دهد. در نتیجه، شما به راهنمایی نیاز داشت تا بتوانید نوع پوست خود را تشخیص دهید. سپس می‌توانید بفهمید که پوست چرب بهتره یا خشک. برای تشخیص نوع پوست شما باید اقدامات زیر را انجام دهید:

به منافذ پوست خود دقت کنید

منافذ پوست بخش مهمی در پوست هستند. اندازه و میزان بسته شدن آن‌ها می‌تواند چیزهای زیادی در مورد پوست بگویند. منافذ اطراف بینی بزرگ هستند و اغلب مسدود می‌شوند اما روی گونه‌ها و سایر نواحی صورت کوچک و قابل توجه نیستند، این می‌تواند نشانه وجود پوست مختلط باشد.

افراد دارای پوست حساس اغلب دارای منافذ نرمال هستند، اما این اندازه در اثر اتفاقات مختلف می‌تواند تغییر اندازه دهد. در مقابل، کسانی که دارای پوست چرب هستند، اغلب با منافذ بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند که به راحتی با مواد آرایشی و عرق مسدود می‌شود.

به احساس پوست دقت کنید

بافت پوست می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد آن  آشکار کند. کسانی که پوست حساس دارند، معمولا احساس خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش دارند. پوست چرب همیشه براق است و احساس چربی با خود به همراه خواهد داشت. اگر احساس می‌کنید که همیشه باید پوست خود را بشویید، به احتمال زیاد پوست چربی دارید. پوست خشک دقیقا بر عکس پوست چرب است و با داشتن آن نیاز دارید تا دائما آن را مرطوب کنید.

پس از شستن به پوست خود توجه کنید

اگر پس از تمیز کردن پوست اغلب در اطراف بینی احساس می‌کنید که هیچ چربی وجود ندارد و اطراف گونه‌های شما خشک و سفت است، احتمالا پوست مختلطی دارید. افرادی که پوست چرب دارند، تنها تا مدت کمی پس از شست‌وشو احساس تمیزی در پوست خود می‌کنند. این احساس پس از مد کوتاهی از بین خواهد رفت. زیرا دوباره غدد چربی شروع به ترشح چربی خواهند کرد. اگر پوست خود را پاکسازی کردید و در آن احساس کم آبی و کشیدگی داشتید، پوست صورتتان خشک خواهد بود.

در نهایت، پوست چرب بهتره یا خشک؟

با توجه به تفاوت‌هایی که این دو نوع پوست دارند، برای پاسخ به سوال پوست چرب بهتره یا خشک، باید گفت که پوست چرب نسبت به پوست خشک مزایای بیشتری دارد. اکثر افرادی که پوست خشکی دارند، زودتر از دیگر افراد چین و چروک را در پوست خود مشاهده می‌کنند. این امر بدین دلیل است که پوست خشک معمولا دچار کم آبی است و چروک‌ها راحت‌تر می‌توانند ایجاد شوند.

از طرفی، با این که پوست چرب مستعد ایجاد جوش و آکنه است، اما به راحتی می‌توانید با یک شوینده مناسب و محصولات دیگر میزان چربی آن را کنترل کرده و از ایجاد آکنه‌های جدید جلوگیری کنید. چربی و روغن موجود در پوست چرب می‌تواند پوست را سالم‌تر نگه دارد و ضخامت بیشتری برای آن ایجاد کند. در نهایت، باید گفت که هر پوست ویژگی‌های مخصوص به خود و مزایای منحصربه‌فردی دارد که باعث می‌شود هیچکدام نسبت به دیگری برتری نداشته باشند.

اگر قصد خرید محصولات مناسب نوع پوست خود را دارید، قطعا به دنبال یک فروشگاه خوب و معتبر خواهید بود. می‌توانید انواع محصولات مراقبت از پوست را از فروشگاه راسن با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

سوالات متداول

چرا پوست‌ها با یکدیگر تفاوت دارند؟

از آن جایی که عوامل محیطی و ژنتیکی در این امر دخیل هستند و میزان چربی و منافذ باز در هر پوست با همدیگر فرق دارند، در نتیجه پوست‌ها انواع مختلفی دارند.

آیا پوست‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند؟

بله، نوع پوست به دلیل عوامل مختلفی مانند نوسانات هورمونی، افزایش سن، آب و هوا و تغییر سبک زندگی ممکن است تغییر کند.

چگونه باید از پوست خشک مراقبت کنم؟

اگر پوست خشکی دارید، بسیار مهم است که به طور منظم با محصولات آبرسان حاوی موادی مانند هیالورونیک اسید یا سرامیدها آن را مرطوب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *