ویتامین ها

تاثیر کرم ویتامین E بر روی صورت

ویتامین E یک ماده مغذی است که بدن شما برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و کمک به بازسازی سلول‌ها به آن نیاز دارد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مصرف کافی آن برای سلامت روزمره شما ضروری است. ویتامین E بیشتر به دلیل فواید آن برای سلامت و ظاهر پوست شناخته شده است. برای تاثیر کرم ویتامین e بر روی صورت می‌توان آن را به صورت موضعی بر روی صورت استفاده کرد تا التهاب را کاهش داده و پوست شما را جوان تر نشان دهد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌عنوان منبع مرطوب‌کننده‌ها، پوست را صاف، انعطاف‌پذیر و درخشان می‌کنند. ویتامین E معمولاً در بین ویتامین‌ها به عنوان مکمل خوراکی و موضعی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا ویتامین E برای سلامت پوست واقعاً مفید است یا فقط یک ترفند بازاریابی است؟ در این مقاله از راسن (تولید کننده محصولات آرایشی بهداشتی) به بررسی تاثیر کرم ویتامین e بر روی صورت می‌پردازیم.

ویتامین E چیست و چگونه به پوست شما کمک می‌کند؟

ویتامین E محلول در چربی است و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. این ویتامین به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب به سراسر بدن موثر است. ویتامین e در سبوم (روغن پوست) ما یافت می‌شود، که باعث ایجاد یک سد طبیعی برای حفظ رطوبت در پوست می‌شود. به همین دلیل سطوح پوست چرب‌تر، مانند صورت، حاوی مقادیر بیشتری ویتامین E هستند. از آنجایی که افراد دارای پوست چرب سبوم بیشتری دارند، ویتامین E بیشتری نیز روی پوست خود دارند.

سبوم همراه با سطح ویتامین E به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. ویتامین E در برابر منابع نور ماوراء بنفش (UV) مانند نور خورشید، دستگاه برنزه کننده و برخی از لامپ‌های فلورسنت،‌هالوژن و رشته ای مانع از آسیب رسیدن به پوست می‌شود.

استفاده از کرم ویتامین E روی صورت به عنوان درمان پیری

کرم ویتامین E را می‌توان روی صورت خود به عنوان یک درمان ضد پیری در شب استفاده کنید. از آنجایی که ویتامین E معمولا قوام غلیظی دارد، بهتر است آن را قبل از خواب استفاده کنید تا کاملا جذب شود. اگر در صبح و طی روز استفاده کنید، ممکن است سایر کرم‌ها و سرم‌ها به خوبی روی پوست ننشینند.

به طور معمول، می‌توانید سرم یا مخلوط روغن حاوی ویتامین E را به عنوان یک درمان کامل روی صورت خود بمالید. استفاده از ویتامین E به عنوان یک عامل ضد پیری یا قوام دهنده پوست در طول شب شامل جذب کامل محصول به پوست شما می‌شود.

اکثر کرم‌های ضد پیری بدون نسخه حاوی ۰.۰۵ تا ۱ درصد ویتامین E به عنوان یکی از مواد فعال خود هستند. به دنبال محصولی با غلظت بالا از ویتامین E باشید. معمولا ویتامین ای در کرم‌ها با عنوان آلفا توکوفرول مشخص می‌شود. علاوه بر کرم حاوی ویتامین E می‌توانید روغن خالص ویتامین E را خریداری نمایید.

نحوه استفاده از کرم ویتامین E در روتین شبانه

  • صورت خود را از هرگونه آرایش یا سایر محصولات پوستی پاک کنید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و پوست را خشک کنید.
  • کرم ویتامین E را روی صورت خود بمالید. هنگام استفاده صورت خود را با حرکات دایره ای کوچک مالش دهید تا گردش خون را تحریک و محصول را تا جایی که می‌خواهید پخش کنید.
  • حداقل ۲۰ دقیقه پس از استفاده صبر کنید و سپس صورت خود را روی بالش یا هر سطح دیگری قرار دهید. این درمان بهتر است یک یا دو بار در هفته به عنوان بخشی از مراقبت از پوست حدود ۳۰ دقیقه قبل از خواب تکرار شود.

فواید و تاثیر کرم ویتامین E بر روی صورت

استفاده از روغن ویتامین E برای صورت می‌تواند به چندین روش به شما کمک کند. در ادامه با برخی از مزایای آن آشنا می‌شویم.

درمان‌هایپرپیگمانتاسیون

لکه‌های تیره روی پوست شما می‌تواند ناشی از تولید رنگدانه بیش از حد (ملانین) باشند که توسط هورمون‌ها یا دلایل دیگر ایجاد می‌شوند. اعتقاد بر این است که این بیماری که ملاسما نامیده می‌شود با استفاده از ویتامین E  موضعی قابل درمان است.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از کرم موضعی ویتامین E بر روی رنگدانه‌ها تأثیر متوسطی دارد. اما موثرترین راه برای استفاده از ویتامین E برای درمان‌هایپرپیگمانتاسیون، استفاده آن با ویتامین C است.

جلوگیری از پیری و چین و چروک صورت

ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان است که بر گردش خون تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که افراد پس از استفاده موضعی از کرم ویتامین E متوجه تفاوت در استحکام و ساختار پوست خود می‌شوند. ویتامین E و سایر مواد طبیعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها به طور کلی به عنوان درمانی برای به تاخیر انداختن چین و چروک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه ویتامین E برای پوست مفید است؟

ویتامین E در در مرطوب کننده‌ها و کرم‌ها مانع از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند و پوست را نرم می‌کند.

همچنین ویتامین E با جذب اشعه‌های UVB و کاهش پاسخ التهابی پوست، آسیب‌های ناشی از نور خورشید مانند تورم ، قرمز شدن و ضخیم شدن پوست را کاهش دهد. اما توجه داشته باشید که ضد آفتاب خود را هرگز با روغن ویتامین E جایگزین نکنید. زیرا دو نوع اشعه ماوراء بنفش A (UVA) و ماوراء بنفش B (UVB) به پوست آسیب می‌رسانند.

دقت داشته باشید که ویتامین E مقداری کمی‌از نور UVB را جذب می‌کند. از طرفی، ویتامین E پوست را در برابر نور UVA که می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی و سرطان پوست شود محافظت نمی‌کند. بنابراین، مهم است که برنامه روزانه خود را برای استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود حفظ کنید.

روش‌های مختلف مصرف ویتامین E برای سلامت پوست

راه‌های مختلفی برای استفاده از ویتامین E برای محافظت از پوست وجود دارد.

روغن خالص ویتامین E را روی پوست بمالید

افرادی که پوست خشک و پوسته پوسته دارند، بیشتر از مزایای استفاده از ویتامین E بهره مند می‌شوند، زیرا این ویتامین باعث افزایش رطوبت می‌شود.

اما اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، به ویتامین E اضافی نیاز ندارید. شما به اندازه کافی سبوم تولید می‌کنید. روغن موضعی ویتامین E به سطح نفوذ کرده و از لایه‌های بالایی و میانی پوست محافظت می‌کند. کسانی که همیشه احساس خارش و حشکی در پوست دارند ویتامین e برای آنها مفید است.

کرم‌های حاوی ویتامین E استفاده کنید

تاثیر کرم ویتامین e بر روی صورت اثبات شده است. اگر از کرم مرطوب کننده حاوی ویتامین E استفاده کنید ترکیب خوبی ایجاد کرده و به سلامت سلول‌های پوستی کمک می‌کند. همچنین از نفوذ سایر مواد به پوست و ایجاد سوزش جلوگیری خواهد کرد.

برای گنجاندن آن در روتین مراقبت از پوست خود، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مقادیر زیادی ویتامین E هستند. برچسب‌ها معمولاً آن را به عنوان توکوفرول یا توکوترینول ذکر می‌کنند. مرطوب‌کننده‌هایی با حداقل ۰.۱ درصد می‌توانند سطح ویتامین E را در پوست بهبود بخشند. حتی بهتر است محصولاتی که شامل ویتامین C و E با هم هستند را خریداری نمایید تا آنتی اکسیدان‌ها با هم بهتر عمل کنند.

به صورت خوراکی ویتامین e مصرف کنید

باید ویتامین E کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. اما مکمل‌ها نیز یک گزینه مناسب و کمک کننده هستند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های داخلی بدن ممکن است به محافظت از ما در برابر تهدیدات خارجی مانند آسیب خورشید کمک کنند.

غذاهای سرشار از ویتامین E

  • دانه و روغن آفتابگردان
  • آجیل و خشکبار
  • روغن ذرت
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • کیوی
  • انبه

برای مکمل‌ها با توجه به نظر پزشکان باید بزرگسالان ۱۵ میلی‌گرم ویتامین E مصرف کنند. از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید زیرا ویتامین E اضافی در چربی ذخیره می‌شود. همچنین می‌تواند اثرات سمی‌برای بدن ایجاد کند. تنها توصیه می‌شود قبل از شروع هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

ویتامین E نمی‌تواند چین و چروک‌های شما را از بین ببرد یا از آفتاب سوختگی جلوگیری کند. اما استفاده از محصولات حاوی ویتامین E می‌تواند برای پوست خشک مفید باشد و از پیری پوست پیشگیری کند. هنگامی‌که ویتامین E به مقدار مناسب مصرف شود، به پوست شما کمک می‌کند تا از درون در برابر عوامل استرس زای محیطی مقاومت کند. با کیفیت ترین محصولات حاوی ویتامین e را از راسن خریداری نمایید تا بهترین تاثیر کرم ویتامین e بر روی صورت را مشاهده کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از کرم ویتامین E برای صورت خوب است؟

استفاده از ویتامین E روی پوست به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن به محافظت از پوست حساس در برابر آسیب کمک می‌کند. همچنین بسیار آبرسان است. هم یک مرطوب کننده و هم یک نرم کننده است. بنابراین به پوست شما کمک می‌کند آب را جذب کند و آن را در داخل پوست نیز به دام می‌اندازد. حتی نشان داده شده است که برای برخی افراد به تسکین اگزما کمک می‌کند.

آیا می‌توانم روزانه یک کپسول ویتامین E را روی صورتم بزنم؟

دفعات استفاده از کپسول روغن ویتامین E به نوع پوست بستگی دارد. کسانی که پوست خشکی دارند می‌توانند هر روز از روغن ویتامین E استفاده کنند زیرا صورت شما را مرطوب و نرم نگه می‌دارد. اما اگر پوست چرب دارید هفته ای یک یا دو بار توصیه می‌شود.

صبح یا شب ویتامین E را به صورت بزنیم؟

بهتر است از محصولات ویتامین E در روتین مراقبت از پوست شبانه خود استفاده کنید تا به خوبی جذب شود. با این حال، اگر از ویتامین E برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش استفاده می‌کنید، استفاده در طول روز مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *