ویتامین ها

تاثیر کرم ویتامین A بر روی صورت

ویتامین A یا رتینول، ماده ای است که به کرم ها، لوسیون ها و سرم های پوست اضافه می شود. محصولات و کرم های حاوی ویتامین A، بدون نسخه در بازار قابل تهیه هستند. اما آیا ویتامین آ برای پوست مناسب است؟ در این مقاله از شرکت محصولات آرایشی و بهداشتی راسن به بررسی تاثیر کرم ویتامین a بر روی صورت می پردازیم.

ویتامین  A در چه محصولات پوستی یافت می شود؟

ویتامین A موجود در محصولات بهداشتی یک درمان موضعی است. به این معنی که باید آن را روی پوست خود بمالید. ویتامین Aدر اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کرم
  • ژل
  • لوسیون
  • پماد
  • سرم پوستی

ویتامین Aگاهی اوقات به عنوان یک عنصر در محصولات آرایشی نیز به کار می روند.

ویتامین A بر روی صورت چه کاری انجام می دهد؟

ویتامین Aباعث افزایش تولید و تکثیر سلول های پوست می شود و به باز کردن منافذ کمک می کند. کرم حاوی ویتامین  Aپوست شما را لایه برداری کرده و تولید کلاژن را افزایش می دهد که می تواند خطوط و چین و چروک را کاهش دهد و ظاهری شاداب تر به پوست شما بدهد.

چه مدت طول می کشد تا کرم ویتامین A اثر کند؟

کرم ویتامین A فوراً در سلول‌های شما شروع به کار می‌کند، اما چند هفته طول می‌کشد تا شاهد بهبود ظاهر پوست خود باشید. در واقع، با تطبیق با شرایط جدید، ممکن است در ابتدا وضعیت پوست شما بدتر به نظر برسد. اما اگر بر طبق دستور پزشک استفاده کنید بعد از چند هفته تاثیر آن را خواهید دید.

کرم ویتامین Aبرای درمان چه مشکلات پوستی مناسب است؟

رتینوئیدهای موضعی می توانند به درمان آکنه، اسکارهای آکنه و علائم استرچ مارک در پوست کمک کنند. کرم ویتامین Aدارای اثرات ضد پیری است. به طور خاص، کرم ویتامین A در شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

کرم ویتامین A برای آکنه

آکنه یک بیماری شایع پوستی است. هنگامی که منافذ پوست با سلول‌های مرده پوست یا روغن مسدود می‌شوند، می‌تواند جوش‌های سرسیاه، سرسفید یا دیگر انواع جوش‌ها را ایجاد کند. کرم ویتامین A با جلوگیری از مسدود شدن منافذ به کاهش آکنه کمک می کند. بهتر است بدانید در چند ماه اول درمان ممکن است همچنان جوش داشته باشید. پوست شما حتی ممکن است بدتر به نظر برسد. اما اگر به آن پایبند باشید، پوست شما به کرم عادت کرده و در نهایت پوست شفاف تری پیدا خواهید کرد.

کرم ویتامین A برای اسکار آکنه

اسکار آکنه در نتیجه آسیب و التهاب ایجاد می شود. این لکه‌های صورتی، قرمز یا تیره روی پوست شما می‌توانند با بهبود آکنه ظاهر شوند و ممکن است چند هفته طول بکشند. علاوه بر این، برداشتن یا کندن جوش‌ها باعث آسیب بیشتر به پوست می‌شود و ممکن است جای زخم‌های دائمی باقی بماند. درمان های موضعی کرم ویتامین Aمی تواند به کاهش تورم و التهاب ناشی از جوش ها کمک کند. همچنین مانع از ایجاد جوش جدید می شود. اما درمان موضعی کرم ویتامین A معمولا روی اسکارهای شدید آکنه که فرورفته یا برجسته شده اند کار نمی کند.

کرم ویتامین A برای لکه های تیره

لکه های تیره (هایپرپیگمانتاسیون) می توانند در نتیجه آسیب خورشید به پوست ایجاد شوند. اگر لکه‌های قهوه‌ای روشن تا تیره روی صورت، دست‌ها، گردن یا بازوهای خود دارید، آنچه می‌بینید تجمع ملانین است که به پوست شما رنگ (رنگدانه) می‌دهد. این لکه‌ها که لکه‌های خورشیدی، لکه‌های پیری و لکه‌های کبدی نیز نامیده می‌شوند، بدون درد هستند، اما اگر ظاهر آن‌ها را دوست ندارید، روش‌ها و درمان‌های موضعی وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشند. تاثیر کرم ویتامین a بر روی صورت به شکل موضعی می تواند لکه های پوستی را روشن کند. اما این پروسه شاید ماه ها طول بکشد و در برخی موارد حساسیت ایجاد کند. اگر نگران لکه های تیره هستید، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

کرم ویتامین A برای منافذ بزرگ

منافذ سوراخی در سطح پوست شما هستند که به موهای بدن و روغن اجازه عبور می دهد. هنگامی که این منافذ با سلول های مرده یا چربی پوست مسدود می شوند، منافذ شما بزرگتر و قابل توجه تر می شوند. کرم ویتامین A موضعی منافذ بزرگ را با افزایش گردش سلولی پوست، که باعث ضخیم‌تر شدن پوست می شود درمان کرده و از مسدود شدن دوباره منافظ جلوگیری می‌کند.

کرم ویتامین A برای ضایعات سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی یک سرطان نادر است که می تواند در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به سارکوم کاپوزی معمولاً لکه های تیره رنگی روی پوست خود دارند که ممکن است صاف یا برآمده باشند. لکه ها ممکن است آبی، سیاه، صورتی، قرمز یا بنفش باشند. آلی‌ترتینوئین یک رتینوئید است که می‌تواند رشد سلول‌های سارکوم کاپوزی را کاهش دهد. اگرچه سرطان را درمان نمی کند. پزشک ممکن است استفاده از ژل آلیترتینوئین را روی ضایعات سارکوم کاپوزی برای کند کردن پیشرفت آنها توصیه کند.

کرم ویتامین A برای ملاسما

ملاسما یکی دیگر از اختلالات پوستی شایع است که منجر به ایجاد لکه های تیره در مناطقی از بدن که در معرض نور آفتاب هستند می شود. قرار گرفتن در معرض نور، گرما و برخی سطوح هورمونی، میزان ملانین تولید شده را افزایش می‌دهد. این عوامل باعث ایجاد لکه‌های مسطح یا کک‌مک مانند می‌شود که قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره یا خاکستری آبی هستند. ملاسما در دوران بارداری شایع تر است. اگر باردار هستید، باید قبل از استفاده از داروها یا مکمل های خوراکی و موضعی با پزشک خود صحبت کنید. اگر باردار نیستید، یک رتینوئید موضعی (ترتینوئین) ممکن است به محو شدن لکه های ملاسما کمک کند.

کرم ویتامین A برای پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال پوستی است که افراد با التهابی که باعث رشد سریع سلول‌های جدید پوست می‌شود، به آن مبتلا می‌شوند. سلول‌های جدید ایجاد می‌شوند و بثورات ضخیم و پوسته‌دار به رنگ صورتی یا قرمز ایجاد می‌کنند. کرم ویتامین Aموضعی رشد بیش از حد سلول های پوست را کند می کند و التهاب را کاهش می دهد. به همین دلیل به بهبود راش کمک می کند. اما از آنجایی که کرم ویتامین A اگر زیاد مصرف شود می تواند پوست شما را بیشتر تحریک کند، پزشکان معمولاً استفاده از کرم ویتامین A را در ترکیب با استروئیدهای موضعی توصیه می کند.

کرم ویتامین A برای علائم ترک پوستی

ترک‌های پوستی زخم‌هایی هستند که در اثر بارداری، افزایش وزن، کاهش شدید وزن یا رشد سریع عضلانی ایجاد می شوند. این علائم در ابتدا صورتی، قرمز یا بنفش هستند و سپس به تدریج محو می شوند تا زمانی که نقره ای یا سفید به نظر می رسند. کرم ویتامین A موضعی می تواند به کاهش علائم استرچ مارک کمک کند. اما قبل از استفاده از آنها در دوران بارداری یا در دوران شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.

کرم ویتامین A برای چین و چروک

با افزایش سن، سلول های پوست کندتر تقسیم می شوند. لایه میانی (درم) پوست شما شروع به نازک شدن می کند. حفظ رطوبت سخت تر می شود و پوست شما الاستین و کلاژن کمتری تولید می کند. ترتینوئین و تازاروتن موضعی می توانند ظاهر خطوط و چین و چروک ها را با کاهش سرعت تجزیه کلاژن و انعطاف پذیری بیشتر پوست بهبود بخشند. معمولاً چندین ماه مصرف موضعی کرم ویتامین Aطول می کشد تا متوجه تفاوت و تاثیر کرم ویتامین a بر روی صورت و بدن شوید.

آیا کرم ویتامین A برای هر نوع پوستی مفید است؟

کرم ویتامین A یک ابزار قدرتمند در برابر پیری پوست و آکنه است، اما برای همه مناسب نیست. اگر مستعد آلرژی هستید یا پوست حساسی دارید، شاید بهتر باشد زیر نظر پزشک از دیگر محصولات استفاده کنید. نکته مهم این است که کرم ویتامین A پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر می کند. بنابراین هنگام استفاده از کرم ویتامین A، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید و تا جایی که می توانید از نور خورشید دوری کنید.

چگونه از کرم ویتامین A استفاده کنیم؟

قبل از اینکه برای اولین بار از کرم ویتامین A استفاده کنید، کمی روی ناحیه کوچکی از پوست (تست پچ) امتحان کنید تا ببینید آیا واکنش منفی دارید یا خیر. اگر بعد از چند روز، لکه‌های پوستی شما خیلی قرمز یا خارش نداشت، می‌توانید کرم ویتامین Aرا قبل از خواب به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

برای استفاده از کرم ویتامین A، دستورالعمل های روی بسته یا توصیه های پزشک برای استفاده را دنبال کنید.

در ادامه مراحل کلی استفاده از کرم ویتامین a آمده است:

  • پوست خود را با یک پاک کننده ملایم تمیز و آن را خشک کنید. هنگام استفاده از محصولات کرم ویتامین A، پوست خود را اسکراب نکنید.
  • کرم ویتامین A را به صورت یک لایه نازک به تمام صورت خود بمالید (مراقب باشید به دهان، بینی و چشم برخورد نکند). باید از دوزی به اندازه یک نخود استفاده کنید. برای چند هفته اول درمان، کرم ویتامین Aرا فقط یک روز در میان روی پوست خود بمالید.
  • در نهایت روی آن یک مرطوب کننده که منافذ شما را مسدود نمی کند بزنید.

چند وقت یکبار می توانید از کرم ویتامین A استفاده کنید؟

از آنجایی که کرم ویتامین A می تواند پوست شما را تحریک کند، بهتر است آهسته شروع کنید. پس از آزمایش پچ، هر چند روز یک بار از یک محصول استفاده کنید و سپس به تدریج تا یک یا دو بار در روز افزایش دهید. در ابتدا ممکن است قرمزی، خارش یا سوزش را تجربه کنید، اما با عادت کردن پوست به درمان، این علائم از بین می روند.

فواید کرم ویتامین Aچیست؟

ویتامین Aفواید پاکسازی و ضد پیری زیادی برای پوست دارد. کرم حاوی ویتامین A ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست شما را افزایش می دهد. تولید ملانین و التهاب پوست را کاهش داده و از مسدود شدن منافذ جلوگیری می کند.

سوالات متداول

آیا کرم ویتامین A برای صورت مفید است؟

کرم‌ها و قرص‌های حاوی رتینوئید، شکل مصنوعی ویتامین A، برای کمک به رفع آکنه و پسوریازیس شدید استفاده می‌شوند. آنها همچنین برای درمان سایر اختلالات پوستی، زگیل‌ها و پیری زودرس ناشی از نور خورشید امیدوارکننده هستند.

مرطوب کننده حاوی ویتامین A برای پوست چه می کند؟

ویتامین A به تسریع بهبودی، جلوگیری از جوش‌ها و حمایت از سیستم ایمنی پوست کمک می‌کند و باعث مرطوب‌سازی طبیعی پوست می‌شود. به این معنی که به آبرسانی موثر پوست کمک می‌کند و درخشندگی آن را بیشتر می‌کند.

آیا می توانم ویتامین A را مستقیماً روی صورتم بگذارم؟

به گفته متخصصان پوست یک اندام پاسخگو به رتینوئید است که می تواند به راحتی ویتامین A را در صورت استفاده موضعی جذب کند. این نشان می دهد که استفاده از مشتقات ویتامین A در روتین زیبایی می تواند مزایای واقعی برای پوست شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *